5. osztály
Digitális kalandjáték
Osztályunk egy Kalandjátékot készít a 3. osztályos tanulók részére (Internet témakörben - veszélyek, hírek, álhírek, reklámok hatásai, posztolások veszélyei...)
1. Sulihíradó, hírek, álhírek
Az óra célja: A tanulókat a médiumok tudatos használójává és kritikus hírfogyasztóvá nevelni; megismertetni/játékosan megtapasztaltatni velük a hírszerkesztőségek munkáját; tudatosítani a hírválasztás szempontjait, a hírek különböző formáinak jellemzőit (Bűvösvölgyi óravázlat alapján)
2. Az internet olyan, mint egy ..., mert...
A foglalkozás célja, hogy megvizsgáljuk az internethasználattal kapcsolatos előnyöket és hátrányokat, felállítsunk alapvető szabályokat, amelyeket érdemes betartani internetezés közben, és fejlesszük a gyerekek kritikai gondolkodását az internethasználattal kapcsolatban.
Majd kártyajátékot készítettünk az 5. osztályos gyerekekkel a 3. osztályosoknak. 4 csoportban dolgoztak. (4 féle háttér) először állításokat írtak a netről, majd Canva segítségével megvalósították.
Főpróbaként, egymás kártyáit csoportforgóban kipróbálták.
3. Álhírek és jellemzőik
Gyerekekkel elkezdtük szerkeszteni a Digitális kalandjáték feladatait. Megnéztük a Bűvösvölgyi videót, (https://www.youtube.com/watch?v=PHGRxsS-Dyk ) átbeszéltük milyen jellemzői lehetnek az álhíreknek, hogyan ismerjük fel az álhíreket. Álhíreket kerestünk és gyártottunk, majd a keresett és talált álhíreket QR-kódba rejtettük.
4. Adatvédelem
Az óra célja, hogy a tanulók megismerjék az adatvédelem fogalmát, a sütik
működését, a "láthatóság" beállítás adatvédelmi célját, és személyes védelmet alakítsanak
ki különböző információk megosztásával kapcsolatban.
5. Digitális lábnyom
Az óra célja, hogy a tanulók megismerjék a digitális lábnyom fogalmát, és
megértsék, hogy internetezés közben minden felhasználó kitörölhetetlen és követhető
nyomokat hagy maga után. Fontos, hogy legyenek képesek különbséget tenni a direkt és
indirekt digitális lábnyom között, és tudatosabb internetfelhasználóvá váljanak a digitális
lábnyom jelenségének megismerésével. A foglalkozás végére a tanulók számára világos,
hogy mit jelent "Az internet nem felejt" kifejezés.
Közösségi oldalak- Dalunk megalkotása (RAP)
Források
1. Sulihíradó, álhírek, hírek:
Bűvösvölgytől kapott óravázlat https://buvosvolgy.hu/
2. Internet olyan mint a ...:
- https://buvosvolgy.hu/tudastar/oravazlat/Iranytu_az_alsosokra_hangolva__Mediatudatossagot_fejleszto_oratervek_es_feladatok_tanorai_felhasznalashoz
- Kártyák szerkesztése: https://www.canva.com/
- Feladatlap 1: Blaskó Ágnes: A MÉDIÁRÓL
neked Ismeretterjesztő füzet 6–9 évesek számára Wolters Kluwer Kft. 2015, 52.p.
https://buvosvolgy.hu/tudastar/oravazlat/A_mediarol__neked_1012_eveseknek - Feladatlap 2: Gyurkó Szilvia: A
MÉDIÁRÓL neked Ismeretterjesztő füzet 10-12 évesek számára Wolters Kluwer Kft.
2015, 28.p., 47.p.
https://buvosvolgy.hu/tudastar/oravazlat/A_mediarol__neked_1012_eveseknek - Feladatlap 3.: Végh Ildikó: A MÉDIÁRÓL
neked Ismeretterjesztő füzet 13-16 évesek számára Wolters Kluwer Kft. 2015,
38.p., 46.p.
https://buvosvolgy.hu/tudastar/oravazlat/A_mediarol__neked_1316_eveseknek
3. Álhírek és jellemzőik:
- A fehér juh:
- Álhírek, Bűvösvölgyi eligazító
- Álhír szerkesztése mém generátor segítségével: https://memesgenerator.hu/meme-generator/
- Álhír tesztek: https://www.urbanlegends.hu/